Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Thomas en Anke - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Thomas en Anke - WaarBenJij.nu

Beijing

Blijf op de hoogte en volg Thomas en Anke

24 Juli 2015 | China, Peking

Beijing, dag 2

Tijd voor actie! We wilden graag naar de verboden stad.
We liepen langs de weg waar een man op een riksja ons vroeg waar we naartoe wilden. Oh, hij kon ons wel even naartoe brengen voor 3 yuan (€0,50). Ach dat is ook wel leuk dachten wij, en stapten in. We waren nogal zwaar met z'n 2en dus Thomas moest maar op een andere riksja stappen, die "toevallig" net voorbij kwam. Ze reden ons naar een leeg straatje, zogenaamd een paar meter lopen van de verboden stad.
We vertrouwden het niet en wat bleek, ze wilden beide 300 yuan voor een ritje van amper 5 min. 600 yuan is 100 Euro! Helaas hadden we net gepind en niet kleiner dan 100 yuan. Ze begonnen te schreeuwen en uiteindelijk hebben we ze beide 100 yuan gegeven en zijn weggelopen.
Wat bleek na een tijdje lopen; ze hadden ons ook nog eens bij de achter uitgang van de verboden stad uitgezet. Balen! Eenmaal aangekomen bij de ingang van de Verboden Stad stonden er mega lange rijen met een wachttijd van ruim 3 uur. Erg balen, maar dan gaan we toch maar iets anders doen. We zijn naar het Jingshan park en Beihai park geweest. Beide erg mooi!

De volgende dag zijn we met een tour naar de Chinese muur geweest naar het oudste gedeelte, Jinshanlin. We gingen met de kabelbaan naar boven en verder lopen. Het was ontzettend warm en het was een pittige klim, maar wat was het geweldig mooi! Er waren veel Nederlanders mee met de tour dus het was leuk om te horen waar iedereen was geweest of nog naartoe gingen. Ondertussen kon ik ( Anke) bijna niet meer lopen van de spierpijn...

's Avonds moesten we nog treinkaartjes regelen om de volgende dag naar Shanghai te gaan. We vroegen aan de man van het hostel of hij ons kon helpen daarmee. Jawel, maar hij wilde er wel 40 yuan voor. Wat wel ideaal was, was dat we betaalden in het hostel, en een paar uur later lagen de treinkaartjes al klaar!

Toch is Beijing erg veranderd. Het is veel duurder dan verwacht en erg verwesterd. Veel minder echt Chinees zoals 14 jaar geleden, maar je kunt ze het natuurlijk niet kwalijk nemen. Ook China gaat met de tijd mee.

• 16 Augustus 2015 - 12:17

Harrie:

jullie houden wel van spanning